NaviLær er et læringscenter, der fysisk holder til i Vejle som ligeledes tilbyder online-undervisning.
Vi er uddannet i at undervise fra 0. klasse – 3.g i dansk, matematik og engelsk. Få 1-til-1 undervisning eller deltag på mindre hold inden for dansk, matematik, engelsk og naturfag.
Undervisningen er selvfølgelig tilpasset elevens niveau, behov og læringsstil.
Min oplevelse er ud fra flere eksempler, at det ikke kun er børn i 3.klasse, men også i 4.-5. klasse i gul kategori, der får tydeligere vanskeligheder i eks. 7. klasse. Jeg erfarer, at børnene ofte bliver fanget i den gule kategori. Enten mødes de med ”Du er ikke ordblind, så det kommer nok” eller børnene/forældrene oplever ikke, at undervisningen bidrager til en faglig udvikling.
Omvendt har jeg også rigtig mange eksempler på børn og unge, der efter en placering i rød kategori får uddelt en såkaldt IT-rygsæk, som de desværre ikke kan anvende tilfredsstillende.
Andre børn bliver testet ordblinde, fordi de ikke har modtaget den korrekte undervisning i deres skoleforløb. Det er ærgerligt, fordi disse børn som udgangspunkt har et større læringspotentiale, der ikke udnyttes.
Mine betragtninger fortæller, at der skal rigtig mange overvejelser til både før og efter testen. Om testens resultat er i gul eller rød kategori, bør der udarbejdes en handleplan for barnets undervisning. Dette hjælper jeg også gerne med.
I mit virke som privatunderviser har jeg haft rigtig mange henvendelser om dette. Er du i tvivl, om dit barn skal tilbydes ordblindetesten nu eller vente, så kontakt mig til en drøftelse.
Connie Enevoldsen
Mor til pige 4. klasse:
Det har gjort en stor forskel i vores liv, at vores datter er begyndt at få læseundervisning hos Connie. Med sin store faglige viden, engagement og indlevelse, formår Connie at skabe motivation for og succes med læsningen. Connie er dygtig til at inddrage forældre, så vi i langt højere grad kan støtte op om udviklingen. Vi har med undervisningen hos Connie genfundet en tro på, at vores datter kan komme meget længere i sin læseudvikling.
Vi tilbyder fleksibel og engagerende onlineundervisning i alle fag fra 0. klasse til 3.G. Vores erfarne undervisere sikrer skræddersyet læring, der passer til den enkelte elevs niveau og behov. Undervisningen foregår via en brugervenlig platform, hvor eleverne kan få personlig vejledning, interaktive opgaver og liveundervisning.
Uanset om det gælder lektiehjælp, eksamensforberedelse eller ekstra faglig støtte, skaber vi et trygt og motiverende læringsmiljø. Med onlineundervisning får eleverne mulighed for at lære i deres eget tempo – hvor som helst og når som helst.
For at lykkes som en habil og dygtig læser i alle fag, må der nemlig ikke være huller i indlæringen – disse lukker vi. Jeg underviser med læsningen og stavningen løbende og særdeles trinvis. Ofte kan de fleste elever læse bedre end de staver, når de skriver selv.
Dette er der mange forklaringer på – én af dem skyldes eleven mangler brugbare strategier i deres lydarbejde. Derfor indgår træningen af strategier i det daglige arbejde.
Udviklingen vil være meget synligt for jer som forældre, og I modtager altid guidning til lektierne hjemme.
Denne undervisningsform er ligeledes særdeles effektiv if. ordblinde elever.
Mor til dreng 2. klasse:
Vores søn har i løbet af 2. klasse haft stor glæde af et forløb hos Connie, hvor den koncentrerede undervisning, der har været tilpasset til lige præcis hans niveau og læringsbehov, har betydet en stor udvikling i hans læsefærdigheder og ikke mindst læselyst.
Vi kan kun give de varmeste anbefalinger
Mor til dreng 4. klasse:
"Connie er en yderst kompetent underviser med en særlig evne til at skabe et trygt og motiverende læringsrum for sine elever. Hun formår at tilpasse undervisningen præcist til den enkeltes behov, hvilket sikrer et målrettet og relevant læringsforløb.
Connie er ikke bare en dygtig underviser - hun er en engageret og empatisk vejleder der møder sine elever med varme og respekt.
Hendes trygge læringsmiljø gør at eleverne føler sig set, forstået og ikke mindst motiveret til at udvikle sig.
Selvtilliden er altid stor når jeg henter min søn hos Connie.
Jeg kan på det varmeste anbefale Connie til alle, der søger en kompetent og hjertevarm underviser inden for ordblindhed."
Der arbejdes med at lære at skrive tekster, at gennemskue de skriftlige krav og ikke mindst sproget og genren i den enkelte opgave. Derudover forbereder vi os i at bruge internettet til eksamen, da det ofte er et krav. Alle de nævnte discipliner er afgørende faktorer for at lykkes med danskopgaven.
Ligeledes arbejder vi med konkrete opgaver fra tidligere eksamenssæt – herunder læseprøven som volder mange elever vanskeligheder, da kravene er høje. Ordblinde elever bruger selvfølgelig deres ordblindeværktøjer, så de lærer at blive endnu dygtigere læsere og stavere.
I den mundtlige del arbejder vi med at analysere den tekst, som eleven har valgt at skulle bruge til eksamen. I denne analyse bliver eleven sikker i selve genren og analysen af denne. Vi træner målrettet mod eksamen, så eleven kan gå sikkert til eksamen. Denne proces giver som sidegevinst viden og erfaring i, hvordan man generelt træner til eksamen.
"Vi har brugt Connie op til eksamen i 9 klasse og det har gjort en kæmpe forskel for vores datter, så en stor anbefaling herfra"
Matematik skal give mening for det enkelte barn for, at der er grundlag for kontinuerlig og meningsfuld læring. Derfor tager min undervisning primært udgangspunkt i virkelighedsnære situationer, hvor matematikken kobles til konkrete og velkendte sammenhænge, som barnet kan relatere til. Når undervisningen afspejler hverdagen, bliver matematik ikke blot abstrakt teori, men et værktøj som giver barnet en bedre forståelse samt et øget engagement i faget.
Jeg tror på, at den mest meningsfulde læring opstår, når vi arbejder procesorienteret, hvor processen frem mod resultatet er ligeså vigtig som selve resultatet. Gennem en undersøgende tilgang til matematiske problemer lærer barnet at udvikle strategier og forstå matematiske sammenhænge.
Det er vigtigt, at barnet får succesoplevelser i matematik for at kunne udvikle en stærk tro på egne evner. Dette forudsætter et trygt og støttende læringsmiljø, hvor eleven støttes og motiveres til at opdage sine egne faglige fremskridt. Når barnet oplever mestring og positiv udvikling, forstærkes både motivationen og selvtilliden – og netop her skabes de bedste betingelser for dybdegående læring.
Matematik skal være brugbart og forståeligt og ikke blot en udenadslære. Mit mål er at give barnet værktøjer til at anvende matematik i praksis, så det bliver et redskab, der kan bruges i hverdagen og ikke blot en række regler uden kontekst, der skal huskes.
Matematikvanskeligheder kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og der findes endnu ikke en godkendt test, der entydigt kan diagnosticere talblindhed. For at kunne tilrettelægge en målrettet undervisning for det enkelte barn, er det afgørende at kende til og forstå barnets specifikke udfordringer.
Ved at få klarlagt de områder, hvor barnet oplever vanskeligheder, kan undervisningen tilpasses og målrettes. En målrettet undervisning, som er tilpasset den enkelte elev, vil skabe de bedste betingelser for læring og hermed en større forståelse for matematikken. En individuel og differentieret tilgang vil skabe de bedste betingelser for en succesfuld læring og øge selvtilliden i faget.
For at opnå størst muligt udbytte af undervisningen er det vigtigt at støtte barnet netop der, hvor barnet befinder sig. Når barnets faglige ståsted er klarlagt, kan der sættes ind med målrettet undervisning, som vil bidrage til barnets videre læringsproces og skabe større motivation og mere tro på egne evner.
Naturfag handler om at undersøge, eksperimentere og stille undrende spørgsmål til verden omkring os. Når undervisningen tager udgangspunkt i barnets nysgerrighed omkring forskellige naturfaglige fænomener, bliver naturfag ikke bare et fag i skolen, men en måde at opdage og udforske verden på.
Det er vigtigt, at naturfagsundervisningen inspirerer barnet til at stille spørgsmål, afprøve hypoteser og selv finde svar gennem undersøgende aktiviteter. Når barnet oplever, at nysgerrighed fører til nye erkendelser, skabes en naturlig lyst til at lære mere, og netop her tror jeg på, at den vedvarende læring opstår. Naturfag skal ikke være udenadslære, men en spændende proces, hvor vi sammen udforsker og opdager.
Undervisningen i naturfag skal give barnet positive oplevelser, som vækker deres nysgerrighed og giver dem lyst til at lære mere. Når barnet har en oplevelse af, at kunne opdage nye sammenhænge og få indsigt i verden omkring dem, forstærkes motivationen og lysten til at udforske naturfag endnu mere.
Ved at skabe en fokuseret ramme for læring flytter vi børn og unge fra begrænsning til begejstring.
Målet er udvikling på elevens personlige plan, der bidrager til et nyt syn på egne evner og livsduelighed – nu og senere i uddannelsessystemet.